5+1 Hätäkeinoa tenttiviikon selättämiseksi

Ahdistaako? Kokeile Opkan hätäkeinoja! | Kuvapankki

Tenttiviikko tulossa, mutta valmistautuminen on epäonnistunut täysin. Opiskelijankaupungin porukalla on usein ongelmia tenttien kanssa, joten päätimme listata 5+1 äärimmäistä hätävaihtoehtoa tenttiviikon selättämiseen.

Huom. Opiskelijankaupunki ei vastaa taktiikoiden onnistumisesta tai terveyteen vaikuttavista ominaisuuksista.

1. Allnighter

Tämä vaihtoehto ei tietystikään pitäisi olla kenenkään itseään kunnioittavan opiskelijan taktiikka, mutta välillä on turvauduttava äärimmäisyyksiin.

Allnighter toimii erityisen hyvin tilanteissa, joissa tentti ei sisällä matemaattisia tai ongelmallisia kysymyksiä.

Termospullo mukaan ja linnoittaudu koko yöksi esimerkiksi Teutorille. Aamulla silmät ristissä tenttiin ja kaikki tiedot paperille, tulos voi olla yllättävän hyvä.

2. Ongi tietoa opettajalta

Yritä tiedustella mahdollisimman paljon tietoa opettajalta. Vanhoja tenttejä, vinkkejä ja mahdollisia kysymyksiä.

Mitä epätoivoisemmalta ja surullisemmalta vaikutat, sitä paremmin taktiikka voi onnistua. Tämän taktiikan toimivuus vaihtelee suuresti opettajien välillä.

3. Vanhat tentit

Erityisesti korkeakouluissa aineiden tentit muistuttavat erittäin paljon toisiaan. Etsi vanhat tentit käsiin, tee niihin oikeat vastaukset ja kertaa tenttejä monta kertaa putkeen ennen tenttiä. Hyvällä tuurilla taktiikka toimii täydellisesti! Opkan porukalla on kerran käynyt niin hyvä tsägä, että koko tentti oli sama kuin vanha tentti.

4. Palkitseminen

Jos ongelma ei johdu ajan puutteesta vaan pikemminkin motivaatiosta, suosittelemme turvautumaan johonkin seuraavista:

A)  Torjantai

Tentteihin pitäisi lukea, mutta Opkan tapahtumakalenterista löytyi kiinnostava tapahtuma johon on lähdettävä. Aloittele kirjojen parissa. Kirjoita tavoite paperille esimerkiksi ”laske 2 tehtävää” ja aina kun pääset tavoitteeseen, juot shotin. Kun tarpeeksi monta tavoitetta on hoidettu – olet valmis lähtemään radalle.

Kaksi kärpästä yhdellä iskulla – tenttiin valmistautuminen ja aloittelu illan koitoksiin.

B)  Sunnuntai

Sunnuntaina ei välttämättä löydy vaihtoehtoista tekemistä, mutta motivaatiota ei siltikään löydy. Täysin identtinen A)-kohdan kanssa, mutta makeiset, tv-sarja tai playstation toimivat palkintoina.

C)  Parisuhde

Niin...

5. Seuraavaan kertaan

Hyvä, mutta huono vaihtoehto. Toimii 100% ja helpottaa hetkellisesti piinaa. Valitettavasti piina saattaa tuplaantua seuraavalle kerralle, joten mieti tarkkaan, ennen kuin valitset taktiikan #5.

+1 Opiskelijankaupunki.fi/edut

Opkan eduista löytyy paljon mukavaa tekemistä, joilla saat mielen hetkellisesti pois tulevista tenteistä! :)